woensdag 6 februari 2008

Megaprojecten zijn uiteindelijk goed voor iedereen!




De Betuwelijn heeft landschap vernield en veel geld gekost. Toen de plannen werden gemaakt zei men: elke 6 minuten een trein. Er rijdt heden ten dage misschien 1 trein over het traject. Een spooktrein. Een soepele aansluiting met Duitsland is er nog niet en komt er misschien pas na een hernieuwde inval van onze oosterburen, hoewel historisch gezien eerder een invasie vanuit het zuiden is te verwachten.

Is het nu een mislukt project de Betuwelijn? Als je kijkt naar de gestelde doelstellingen, verwachtingen en budgetoverschrijdingen zou je zeggen van wel. Maar Lostpinio is een andere mening toegedaan.

Het hele project heeft vele mensen aan het werk gehouden en er is veel gediscussieerd. Spoortechnologisch is er door Nederlandse aannemers veel kennis opgedaan. Al het uitgegeven geld komt indirect toch weer terug in Nederland, en ach wie weet dat er nog wel eens een supporterstrein over dat spoor kan of een reguliere passagierstrein van Rotterdam naar Arnhem of Nijmegen. Komt tijd komt raad.

Het landschap is natuurlijk veranderd. Maar dat is toch niet tegen te houden. Of de mens doet het of natuurkrachten. Bovendien de mens is onderdeel van de natuur. Iets wat veel natuurliefhebbers wel eens lijken te vergeten.

Een kunstmatig eiland voor de kust lijkt me geweldig. Ze zeggen dat het € 100 miljard kost dat wordt dus € 750 miljard. Dan komt er een parlementaire enquette noem het maar op. Heerlijk.

De VOC mentaliteit waar Jan Peter Balkenende het over heeft is gewoon dat doen waar niemand op zit te wachten maar wat toch veel beweging oplevert.

Daarom trouwe lezers van mij laten wij doorgaan mens te zijn.

Hieronder trace met ook de Ijzeren Rijn, het alternatief vanuit antwerpen.

Geen opmerkingen: